חיפוש

7 התמכרויות ודרכי הטיפול בהן

ישנם סוגים רבים ושונים של התמכרות, החל מהתמכרות לסמים ואלכוהול ועד להתמכרויות התנהגותיות כמו הימורים ומין. בעוד שחלק מההתמכרויות יכולות להיות קלות יחסית להתגברות, אחרות יכולות להיות הרבה יותר קשות. להלן 7 מההתמכרויות הנפוצות ביותר, וכמה טיפים כיצד לטפל בהן:

 

התמכרות לסמים או אלכוהול

זו אולי ההתמכרות שהכי קשה להתגבר עליה, שכן היא דורשת לעיתים קרובות התנזרות מוחלטת מהחומר או מהחומרים המדוברים. ישנם סוגים רבים ושונים של טיפול זמינים להתמכרות לסמים ולאלכוהול, החל מתכניות בנות 12 שלבים כמו אלכוהוליסטים אנונימיים, וכלה בתוכניות שיקום באשפוז ובחוץ.

 

התמכרות להימורים

התמכרות להימורים היא בעיה רצינית שעלולה להרוס חיים ולהרוס משפחות. הצעד הראשון להתגבר על התמכרות להימורים הוא להודות שיש לכם בעיה, משם תוכלו לפנות לייעוץ וטיפול.  קיימות גם קבוצות תמיכה רבות עבור מכורים להימורים ויקיריהם.

 

התמכרות למין ופורנוגרפיה

התמכרות למין היא בעיה רצינית נוספת שעלולה להיות בעלת השלכות הרסניות על חיי המשפחה, הזוגיות ואף על החיים המקצועיים. התמכרויות למין ולפורנוגרפיה עלולה אף לפגום בחיי המין שלכם, בסף הריגוש, בהנאה וביצירת אינטימיות. כמו התמכרויות אחרות, הצעד הראשון להתגבר על התמכרות למין הוא להודות שיש לכם בעיה. משם תוכלו לפנות לייעוץ וטיפול. טיפול בהתמכרות לפורנו ובמין יכול להגיע במגוון דרכים, כגון: טיפול התנהגותי, טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, טיפול קבוצתי ואף תרופות במידת הצורך.

 

התמכרות לקניות

התמכרות לקניות היא בעיה רצינית שעלולה להוביל להרס כלכלי. חשוב מאד לדבר עם אדם קרוב אליכם ולהתוודות מולו. יש לבחור במישהו אליו תרגישו קרובים, נטולי שיפוטיות ואשמה. לאחר מכן, כדאי לגשת לטיפול פסיכולוגי ובמידת הצורך להצטרף לקבוצות תמיכה.

 

התמכרות לאינטרנט

התמכרות לאינטרנט היא בעיה רצינית שעלולה להוביל לבידוד חברתי ולבדידות. הצעד הראשון להתגבר על התמכרות לאינטרנט הוא כמובן להכיר בעובדה שיש לך בעיה. רק אחרי שתפנימו את הפרט הזה ניתן לפנות לייעוץ וטיפול. כמובן שגם להתמכרות זו קיימות קבוצות תמיכה רבות אשר יכולות לסייע ולגרום לכם להרגיש פחות לבד.

 

התמכרות לאוכל

התמכרות לאוכל היא בעיה קשה מאד שעלולה להוביל להשמנה ולבעיות בריאותיות אחרות. כמובן שכל עיסוק כפייתי באוכל קשור להפרעות אכילה. חשוב לדעת להודות קודם כל בפני עצמכם כי יש לכם בעיה. אם אתם מחביאים אוכל, עסוקים בלחשוב בכפייתיות על הדבר הבא שתכניסו לפה ולא מצליחים לתחזק חיי שגרה נורמטיביים עקב ההתמכרות הנ״ל, כדאי לשים את עצמכם במקום הראשון; לגשת לרופא ולהיוועץ איתו, לגשת לטיפול ויעוץ פסיכולוגי ואף לקבוצות תמיכה.

 

התמכרות לפעילות גופנית

התמכרות לפעילות גופנית גם היא בעיה חמורה אשר שעלולה להוביל לפציעות ולבעיות בריאות אחרות. חשוב להבין מאיפה נובע הצורך הבלתי נגמר בעיסוק הספורטיבי הנ״ל. להבין האם ישנן בעיות מתחת לפני השטח? בעיות דימוי עצמי? לחץ? חרדה? התמכרות לתחושת האנדורפינים המופרשים בגופיכם בעת עיסוק בספורט? חשוב להבין כי גם עיסוק כפייתי בפעילות הנחשבת בריאה עלול לגרור נזק נוראי כאשר אנו דוחקים את עצמנו לקצה ולא קשובים לגופינו וכאן בדיוק עובר הגבול.

 

אז מה היה לנו כאן?

לסיכום, התמכרויות הן מצב מורכב הדורש התייחסות מקיפה. סוגים שונים של התמכרויות דורשים שיטות טיפול שונות, כשהמטרה היא כמובן לעזור לאדם להשיג התנזרות ולמנוע חזרה לדפוסים ישנים. הטיפולים יכולים לכלול ניקוי רעלים, תרופות, פסיכותרפיה וקבוצות תמיכה. חשוב גם להבין את סוגי ההתמכרות השונים וכיצד לטפל בהם על מנת להבטיח את התוצאה הטובה ביותר עבורכם. אל תחששו לשתף אדם קרוב ולהתייעץ עם גורמים רלוונטים על מנת להחזיר לעצמכם את השליטה על חייכם ולשפר את איכות החיים.

כדורים

 

אולי יעניין אותך גם