חיפוש

החשיבות של טיפול איכותי בבית אבות

בתי אבות מהווים בית לכל דבר עבור אלפי קשישים ברחבי הארץ. עם העלייה בתוחלת החיים, יש צורך הולך וגדל במסגרות תומכות ומטפלות עבור האוכלוסייה המבוגרת. טיפול איכותי בבית אבות הוא למעשה צורך אנושי בסיסי – הזכות של כל אזרח ותיק לכבוד, לביטחון ולרווחה.  

 

סביבה בטוחה ותומכת

בית אבות אמור לספק לדייריו סביבה בטוחה, נעימה ותומכת שמותאמת לצרכים הייחודיים של אנשים מבוגרים. המבנה עצמו צריך להיות נגיש ונוח עבורם – ללא מכשולים, עם מעקות ואמצעי עזר לניידות. כמו כן, יש לוודא שהחדרים מרווחים ונעימים עם גישה נוחה לשירותים. סביבת המגורים צריכה לעודד עצמאות תוך שמירה על בטיחות – למשל, אזורים מוגנים להליכה בחוץ.

בנוסף לטיפול בצרכים הפיזיים, הצוות אמור לספק תמיכה נפשית וחברתית לדיירים. פעילויות משותפות, שיחות אישיות ויחס חם ואמפתי יוצרים אווירה תומכת וביתית. בית אבות כמו זכות אבות בנהריה למשל, מאפשר לאנשים מבוגרים ליהנות לחיות בכבוד, בביטחון ובהנאה הכוללים חיי חברה.

בית אבות

טיפול רפואי ראוי

רוב האנשים המתגוררים בבתי אבות סובלים מבעיות רפואיות כרוניות ולוקחים תרופות באופן קבוע. לכן, מעקב וטיפול רפואי שוטף הם קריטיים עבור שמירה על בריאותם. הצוות הרפואי בבית האבות צריך להכיר היטב את הרקע הבריאותי של כל דייר ולנטר באופן צמוד שינויים במצבו.

יש לבצע בדיקות תקופתיות, לתת טיפול תרופתי סדיר ומעקב אחר תופעות לוואי, וכן לדאוג להפניה למומחים בהתאם לצורך. בנוסף חשוב לספק טיפול אישי בהיגיינה, שינוי תנוחה תכוף למניעת פצעי לחץ ושמירה על תזונה נכונה ומאוזנת. טיפול רפואי ראוי הוא זכות בסיסית של כל דייר בבית אבות.

 

פעילות ותעסוקה

חלק חשוב בשמירה על איכות חיים של הדיירים בבית האבות הוא ארגון פעילויות מגוונות ומשמעותיות עבורם. הפעילות צריכה להתאים למצבים התפקודי השונים של הדיירים ולעניין אותם. למשל, ניתן לקיים חוגי העשרה כמו ציור, שירה או לימוד שפות, חוגי תנועה מותאמים או פעילות קוגניטיבית כמו שחמט או ברידג'.

כמו כן אפשר לארגן טיולים למסוגלים לצאת מבית האבות, הרצאות מעניינות או מופעים והופעות. מטרת הפעילות היא לשמור על צלילות מחשבתית, לדרבן לפעילות גופנית ולאפשר גירויים חברתיים ואינטלקטואליים מעשירים. כך ניתן לשפר את איכות חייהם של הדיירים ולמנוע שקיעה בבדידות ודיכאון.

 

אווירה חמה ותומכת

אחד הדברים החשובים ביותר עבור איכות חייהם של דיירי בית האבות הוא שהמקום ישמש עבורם בית – סביבה חמה, מכבדת ותומכת. הצוות צריך לגלות אמפתיה כלפי הדיירים, להקשיב להם ולעודד שיתוף ופתיחות בשיחות אישיות. חשוב לטפח קשר אישי עם כל דייר ולהראות התעניינות בעולמם.

כמו כן יש לערב את בני המשפחה בטיפול ובקבלת החלטות. פעילויות חברתיות משותפות ואירועים מיוחדים תורמים גם הם לאווירה נעימה יותר. על בית האבות להפוך לבית במובן החם והמשפחתי של המילה עבור דייריו – מקום בטוח, תומך ומעניק כבוד לאנשים בשלב מתקדם בחייהם.

בית אבות

אולי יעניין אותך גם