חיפוש

במה שונה טיפול קוגניטיבי־התנהגותי מסוגים אחרים של פסיכותרפיה

ישנם טיפולים רבים כיום למגוון רחב של הפרעות נפשיות, חלקם תרופתיים וחלקם פסיכולוגיים. מבין הטיפולים הנפשיים הקיימים, קיים טיפול CBT – טיפול קוגניטיבי התנהגותי. אז מה זה הטיפול הזה ואיך הוא שונה משאר טיפולי הפסיכותרפיה?

 

מה זה CBT?

טיפול CBT – או טיפול קוגניטיבי התנהגותי – הוא טיפול המכיל שני חלקים. בחלק ההתנהגותי, הטיפול מתייחס להפרעה הנפשית בה מטפלים כמעין הרגל פגום, ועובד על תיקון שלו, לפעמים החלפה שלו גם בהרגלים בריאים יותר. בחלק הקוגניטיבי ההנחה היא שצורת חשיבה פגומה, ומחשבות רודפות, הן אלה המובילות לבעיות נפשיות מסוימות. משום כך, שיטות הטיפול לרוב כוללות חשיפה למידע על ההפרעה הנפשית, על מה המטופל חווה או עושה ובנייה מחודשת של המחשבות והקוגניציה – שיהיו בריאות, ישפיעו לטובה על חיזוק הביטחון האישי, ויעזרו בהיפטרות מהרגלים נפשיים פגומים.

 

בשביל מה משתמשים בטיפול קוגניטיבי התנהגותי?

טיפול קוגניטיבי התנהגותי נערך לקבוצות אוכלוסייה שונות וכמענה להפרעות שונות. הוא יכול להיערך על ידי פסיכולוג ילדים, להתרחש בקבוצות ועוד. בנוסף, הוא מטפל בגוון גדול של הפרעות נפשיות: הפרעות חרדה (ביניהן התקפי חרדה, חרדה חברתית, הפרעת חרדה כללית וכדומה), דיכאון, הפרעות אכילה והראה הצלחה גם במקרי הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD), הפרעת OCD – טורדנות כפייתית – ועוד.

 

סוגים שונים של פסיכותרפיה

●      פסיכואנליזה

טיפול שמתעמק לתת מודע של המטופל, מתוך הבנה שטמונים שם המון דברים שיכולים להשפיע על ההפרעות שהוא חווה. הטיפול עוסק בהעלאה של זכרונות ומחשבות שהודחקו או נמצאו במוחו של המטופל ללא ידיעתו, תוך הבאה של המטופל להתעמת איתם.

 

●      טיפול באמנות

הטיפול באמנות מאפשר דרך הבעה למטופל שאינה רק מילולית, אלא גם בצורות אחרות. זה מאפשר חשיפה של המון דברים שהמטופלים מתקשים להביע בדיבור, ובכך גם התמודדות דרך האומנויות. האמנות בה הוא מטופל משתנה ונעה בין פיסול, עד ריקוד ואפילו משחק ומוזיקה.

 

●      טיפול קבוצתי

טיפול שמשתמש בטכניקות פסיכותרפיה שונות, ומאפשר למטופלים לעבוד עם עוד אנשים שחווים מצב דומה לשלהם על מצבם, דרך שינויים התנהגותיים והבנה עצמית יחד.

 

מה השוני המהותי בין טיפול CBT לטיפולים האחרים?

השוני המשמעותי בין טיפול קוגניטיבי התנהגותי לשאר הטיפולים הפסיכותרפיים הוא שטיפול CBT עובד על חשיפה להתנהגויות עצמיות, התמודדות עם המצב ושינוי של ההתנהגות הלא תקנית – בעוד שרוב הטיפולים האחרים מתעסקים יותר בהבעה עצמית והענקת זמן למטופל להבין בעצמו את מצבו. טיפול CBT מכניס את המטופל לדרך בה הוא רואה את צעדיו הקודמים ומודע למשמעותם, בעוד הטיפולים האחרים נותנים למטופלים לשקוע לתוך עצמם ולנסות לחשוף לבד את המתרחש להם.

 

לסיכום…

קיימים הבדלים רבים בין טיפול קוגניטיבי התנהגותי לטיפולי פסיכותרפיה אחרים, אך העיקרי בהם הוא צורת ההתוודעות להפרעה. זה משמעותי מאוד מכיוון שזה משפיע עמוקות על האופן בו ניגש המטופל לטיפול ובכך גם על המשך התהליך. תלמידה

 

אולי יעניין אותך גם