חיפוש

הכל על תביעות נפגעי איבה

אדם שהוכר כנפגע פעולות איבה במדינת ישראל, רשאי להגיש תביעת פיצויים למוסד לביטוח לאומי. אדם יוכר כנפגע פעולות איבה על ידי משרד הביטחון. הכרת המדינה בנפגע איבה תוכל להעניק לו סיוע כלכלי במידות שונות, וגם במקרים מסוימים לקרוביו. הנה מה שאתם צריכים לדעת על תביעות אלו.

 

נפגע איבה

המציאות במדינת ישראל כוללת בתוכה מנעד רחב של אנשים היכולים להיחשב כנפגעי איבה. החוק מדבר בפשטות על כל מי שנפגע בפיגוע כלשהו, בגוף או בנפש ובאופן ישיר או עקיף. כאשר מדובר על פגיעה ישירה, אנשים שנפגעו בפיגוע כתוצאה מירי, פיצוץ או דקירה למשל, יהיו זכאים להגיש תביעת פיצויים.

כאשר מדובר על פגיעה עקיפה, ייתכן כי גם מי שנכח בזירות הפיגועים יהיה זכאי להיחשב על ידי המדינה כנפגע איבה. ייצוג משפטי לנפגעי פעולות איבה נותן מענה למי שרוצה לבחון את מעמדו בנושא.

 

הליך התביעה

תביעת פיצויים לנפגעי איבה מוגשת לביטוח הלאומי. על התובע להיות תושב או אזרח ישראלי, כך קובע החוק. תייר שנכח בפיגוע למשל, והוכיח כי נפגע בו בצורה כזאת או אחרת, לא יהיה זכאי לפיצויים מהמדינה עקב דרישה זאת. ניתן להגיש תביעה גם אם האירוע התרחש מחוץ לארץ. כל עוד מדובר בפיגוע שבוצע כנגד ישראלים, מיקומו אינו רלוונטי, אלא רק המעמד החוקי של האדם הנפגע.

 

פגיעות שונות

פיגועים מתרחשים בכל סוג אפשרי של סביבה, בדרכים שונות. לכן, קיימים מספר מצבים אפשריים לפגיעה ישירה או עקיפה. נפגעי חרדה למשל הם סוג מסוים של נפגעי פיגועים הקיימים כמעט בכל אירוע כזה. מומלץ לגשת לטיפול רפואי במידה וחשים חרדה לאחר פיגוע, על מנת שהדבר יהיה מתועד לתביעת פיצויים עתידית.

כמו כן, קיימים מצבים בהם אנשים נפגעים גם בתאונות דרכים וגם בפיגועי איבה. במצבים כאלה, החוק מאפשר לנפגע להיות מוכר גם כנפגע תאונת דרכים וגם כנפגע איבה, אך אינו מאפשר לנפגע לקבל פיצוי כפול, כך שעליו לבחור את אחד הפיצויים מבין השניים. הדבר תקף גם למי שנפגע בפיגוע איבה במהלך עבודתו, ומעוניין להיות מוכר כנפגע עבודה.

 

פיצויים

גובה הפיצויים משתנה בהתאם לאחוזי הנכות שנקבעים בוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי. 20% נכות ומעלה יעניקו לנפגע קצבה חודשית. מתחת לכך, אך מעל ל-10% נכות, יעניקו לו מענק כספי חד פעמי מהמדינה. בנוסף לכך, לנפגעי פעולות איבה יש הטבות כלכליות נוספות מהמדינה. גם קרוביהם של הנפגעים, אשר נשאו את נטל הטיפול בהם, זכאים להטבות מסוימות.

 

זכות בסיס לנפגעים

תביעות פיצויים לנפגעי פעולות איבה הן זכות בסיס למי שעבר כל סוג אפשרי של פגיעה באירועים כאלו. החוק מותיר לנפגעים לתבוע את הביטוח הלאומי ולקבל פיצויים כספיים שיוכלו לסייע להם בעתידם. הפגיעות הן שונות, אך החוק מתייחס לכל אחת מהן ומאפשר הכרה רשמית בפגיעה.

זכות בסיס לנפגעים

אולי יעניין אותך גם