חיפוש

באילו תיקים מטפל עורך דין צבאי?

ישנם עורכי דין רבים, שיש להם סוגי התמחות שונים. עורך דין צבאי הוא אחד מעורכי הדין הללו. עורך דין צבאי, לעומת עורכי הדין האחרים, מתעסק במערכת ייחודית, המנהלת בעצמה מערכת עצמאית של חוקים, ענישה ושפיטה. במאמר הבא נסקור את התיקים השונים שבהם מתעסק עורך דין צבאי.

 

עו"ד צבאי

ישנם עורכי דין שמתעסקים במקרקעין, עורכי דין המתעסקים בנזיקין ועורכי דין מעולם הפלילים. מה שמשותף לכל עורכי הדין הללו הוא שכולם עובדים בהכרח מול בית המשפט ומערכות החוק השונות. עורך דין צבאי לעומת זאת, מתעסק עם המערכת הצבאית. לצה"ל יש חוקים ייחודיים משל עצמו, וכן מערכת עצמאית לשפיטה ולענישה. עורך דין צבאי מתמחה בחוקים הללו ובעבודת מערכת המשפט הצבאי.

עורך דין צבאי

תיקים מגוונים וייחודיים למערכת הצבאית

מכיוון שישנה מערכת שלמה של חוקים ועונשים הייחודיים לצבא, התיקים של עורך הדין הצבאי הם שונים, מגוונים וייחודיים למערכת הצבאית. ישנן עבירות מסוימות, כמו עבירת עריקות, שעשויות לגרור סנקציות משמעותיות מאוד עבור חיילים. מנגד, עבירות אלו אינן קיימות בכלל באזרחות. בית משפט אזרחי לא יכול לקבוע שאזרח מסוים היה עריק, כך שעבירה זאת ייחודית למשפט הצבאי.

 

עריקות ונפקדות

כמעט ואין עורך דין צבאי שלא התעסק בעבירות של עריקות ונפקדות. העיקרון של שתי העבירות הללו הוא דומה – היעדרות מהמסגרת הצבאית ומיחידה צבאית, מבלי שהתקבל אישור חוקי לכך מהמפקדים המוסכמים. עורך דין צבאי יסייע למי שמואשם בעבירה זאת, באמצעות ייצוג משפטי במשפט צבאי. כמו כן, הוא ידאג לזכויות הנאשם בצבא במידה והן מופרות.

 

עבירות סמים בצבא

עבירות סמים משותפות גם לספר החוקים של המדינה וגם לספר החוקים של צה"ל. למרות זאת, ביצוע העבירה במסגרת הצבאית מצריך התמודדות מול מערכת השפיטה והענישה של צה"ל. עורך דין צבאי מסייע למי שמואשם בביצוע אחת מעבירות הסמים בצבא – החל מהחזקת סמים ועד לשימוש בסמים קשים.

עורך דין צבאי

רישום פלילי לפני הגיוס

לא מעט נערים רשומים במאגר הפלילי שמפעילה המשטרה. כאשר נערים אלו רוצים להתגייס לשירות צבאי, הצבא עלול שלא לרצות לגייס אותם. עורך דין צבאי מעניק סיוע במקרים הללו ושואף למחיקת הרישום, או לגיוס אף על פי היות הרישום קיים.

 

קבלת פטור מהצבא

החוק מחייב את כל האזרחים להתגייס לאחר סיום הלימודים התיכוניים שלהם, אך המציאות אינה כזאת. מסיבות שונות הצבא יכול לבחור שלא לגייס נערים, ומנגד, ישנם נערים שזכאים לקבלת פטור. במידה ואתם מעוניינים בקבלת פטור משירות צבאי, עורך דין צבאי ייבחן את המקרה שלכם ויסייע לכם בקבלת פטור חוקי.

 

חקירות מצ"ח

כאשר יש חשש לעבירות מסוימות בצבא, החייל ייחקר על ידי המשטרה הצבאית החוקרת – מצ"ח. חקירה זאת היא עניין לא פשוט ויש לה השלכות על ענישת החייל. עורך דין צבאי מלווה חיילים במהלך חקירות כאלו ודואג לשמירה על הזכויות שלהם, כמו גם על תקינות החקירה.

עורך דין צבאי

אולי יעניין אותך גם