חיפוש

עם משפחה לא רבים – המדריך המלא לחלוקת ירושה

כאשר קרוב משפחה נפטר, קיימים חוקים ברורים אודות לחלוקת רכושו בין יורשיו, אך לעתים קרובות אין זה מונע מסכסוכים משפחתיים להיווצר. כך תוכלו לשמור על שלמות המשפחה בעת חלוקת ירושה.

 

מה קובע חוק הירושה

חוק הירושה קובע כי מחצית מרכוש הנפטר תועבר לידי בן הזוג, בעוד המחצית השנייה תועבר לקרובי משפחה. הקרובים הראשונים בתור הם ילדי הנפטר, אך אם אין לו ילדים, הרכוש יועבר לקרובי משפחה אחרים כמו הורים, אחים וקרובי משפחה רחוקים יותר. חוק הירושה תקף בהיעדר צוואה אולם הוא אינו עונה על צרכי כל משפחה. מכאן עשויות להתחיל מחלוקות משפחתיות אודות חלוקת הירושה.

 

צוואה

על מנת להתאים צוואה למשפחה שלכם, על כל המורכבות שלה, ישנם עורכי דין לצוואות וירושות שיסייעו לכם להבטיח שלום בית גם לאחר פטירתכם. צוואה מאפשרת לנפטר, טרום פטירתו, להחליט במדויק מה תנאי חלוקת רכושו. כלומר, מי מקבל מה וכמה. בנוסף, הצוואה יכולה להכיל מגבלות על היורשים ולפרט באילו תנאים היורשים זכאים לרכוש. לדוגמה, לציין כי נכס יועבר ליורש אך ורק בתנאי והיורש לא ימכור את הנכס.

 

סכסוך משפטי

לעתים חלק מהיורשים חשים מקופחים בשל אופן חלוקת הרכוש, מה שעלול להוביל לסכסוכים עד כדי פניה לבית משפט. עורך דין לצוואות וירושות יוכל לסייע גם כאן במידה ומי מהצדדים מעוניין בפסילת צוואה, התנגדות לצוואה או ביטול צוואה. אולם אנו ממליצים לחשוב בכובד ראש לפני שפונים לערכאות. מעבר לכך שהליכים משפטיים הם יקרים ומתישים, הם גם מזריקים לתוך המשפחה אמוציות שליליות נוספות שרק מעמיקות קרעים משפחתיים.

 

גישור

דרך חלופית להליך משפטי היא גישור בליווי אנשי מקצוע מתאימים. כך תצמצמו את עוגמת הנפש לחברי משפחתכם ותוכלו להגיע לעמק השווה באשר לחלוקת הירושה תוך כדי שאתם שומרים על אחדות משפחתכם. גישור הוא אפשרות עבורכם בין אם המחלוקת המשפחתית היא לגבי קיום צוואה ובין אם המחלוקת המשפחתית היא לגבי חלוקת הירושה בהתאם לחוק הירושה.

 

הסכם חלוקת עיזבון

אפשרות נוספת הקיימת למניעת חיכוכים משפחתיים סביב ירושה היא הסכם חלוקת עיזבון. בהסכם זה כל הצדדים היורשים מסכמים על תנאי חלוקת הירושה ויכולים לסטות מתנאי החלוקה המצויינים בצוואה או בחוק הירושה. הסכם זה יכול להיות תוצר של תהליך גישור, אך גם יכול להתבצע ללא גישור באם כל היורשים מעוניינים בו.

 

לסיכום

חלוקת ירושה עשויה לגרום לקרעים משפחתיים, לכן חשוב לערוך צוואה מבעוד מועד. אולם, צוואה אינה תמיד מבטיחה מניעת סכסוכים, לכן על כל הצדדים להיות נכונים ליישב את ההדורים, אם באמצעות חתימה על הסכם חלוקת עיזבון, או באמצעות פניה לגישור שתוביל לכך. חשוב לזכור ששלמות המשפחה תתערער יותר באם הסכסוך מגיע לבית משפט ולהשקיע את מיטב המאמצים כדי למנוע זאת.

עורכי דין

 

אולי יעניין אותך גם