חיפוש

מתי זה הזמן הנכון להכין צוואה?

השאלה מתי זה הזמן הנכון להוציא צוואה היא מורכבת. כתיבת הצוואה מעניקה לנו את היכולת לשלוט בחיינו גם לאחר לכתנו. לכל אחד ואחת מגיע הרגע להחליט ולבחור מה נכון עבורנו ומה היינו רוצים שיקרה בעתיד עם הרכוש שלנו וממה שנותר אחרינו.

אבל מתי יש להוציא צוואה ומתי עלינו לפנות לעו"ד מקצועי, שיעזור לנו להבין בדיני הצוואות והירושות שיחולו רק לאחר מותנו? במאמר זה נעשה לכם סדר בבלאגן.

 

עבור מה קיימת צוואה?

צוואות הן הדרך שלנו להיפרד מהעולם ולהסביר לילדים והנכדים שלנו כיצד היינו רוצים שהדברים יתנהלו לאחר לכתנו. צוואות נוגעות לכל אדם ועלינו להכיר בכוחן הגדול בפן המשפחתי, הסנטימנטלי, הכלכלי והמשפטי.

חוק הירושה משנת 1965 עוסק בצוואות וירושות ומעניק לאזרחי ישראל את האופציה לנהל את המערך גם אם לא קיימת צוואה. באמצעות עורך דין צוואות תוכלו לכתוב צוואה מסודרת ולהפקיד אותה אצל הרשם לענייני ירושה. הפקדת הצוואה הינה רשות, גם אם לא תפקידו אותה ברשם לעניינים ירושה היא תהיה בתוקף.

 

ההכנה לקראת כתיבת צוואה

כתיבת צוואה לא מתקיימת בהכרח רגע לפני מותנו, אלא בעת שינויים כלכליים ומשפחתיים גדולים. הצוואה היא רשם המכיל את כל חיינו. לפני כתיבת המסמך רצוי להכין מראש רשימה מדויקת של הנכסים הקיימים בבעלותנו. בין אם אלה נכסי מקרקעין, נכסים עסקיים, כלי רכב, תכשיטים, פריטי אמנות, חשבונות בנק והון כללי שקיים בקרנות חיסכון.

ערכו רשימה של כל דבר בעל ערך בחייכם שעליכם להעביר הלאה בשלב מסוים. לאחר ניסוח הרשימה וגיבוש דעת בנושא העברת בעלות הרכוש, צרו קשר עם עורך דין מקצועי ונסחו יחד את הצוואה בהתאם לרצונות האישיים שלכם.

במידה וקיימות בעיות משפחתיות, ציינו זאת בפניו. על מנת להימנע ממצב בו יורשים מסוימים טוענים כי כותב הצוואה היה במצב בלתי כשיר נפשי או רפואית, יש לצרף לצוואה מסמך רופא. מסמך זה מעיד על כך שבזמן החתימה על הצוואה המצווה היה במצב כשיר מכל הבחינות הללו.

 

מתי כדאי לעדכן את הצוואה?

החיים הם דבר משתנה שיכול להוביל להפכפכות כלכליות ומשפחתיות. כל שינוי מהותי שנעשה יש לעדכן בצוואה, אחרת יכול להיווצר מצב בו צוואה ישנה שאינה מעודכנת לא תהיה רלוונטית למצב החיים החדש בניגוד לרצון המוריש. מתי יש לעדכן את הצוואה?

  • בין אם נולד בן משפחה או נפטר בן משפחה
  • במידה ונרכשים נכסים חדשים או נמכרים נכסים ישנים
  • אם מתחתנים או מתגרשים
  • במידה וחל שינוי רפואי לרעה של אחד מהיורשים או של המוריש עצמו

 

איפה יש לאחסן את הצוואה?

את הצוואה נהוג לאחסן במקום בטוח ורחוק מפני זרים. המצווה צריך להודיע לאדם אחד לפחות שקרוב אליו היכן נמצאת הצוואה. בנוסף לאחסון הצוואה, הפקדת צוואה אצל הרשם לענייני ירושה היא אופציה מדינית קיימת ואף מומלצת.

עורך דין צוואות

אולי יעניין אותך גם