חיפוש

למה הימורים מקפיצים לנו את האדרנלין

הימורים היא פעילות שרבים נהנים ממנה כתחביב או בילוי. בין אם מדובר בהימורים קלים כמו הגרלות והימורי ספורט, או הימורים כבדים יותר כמו בקזינו – ההימור מעורר תחושת מתח והנאה אצל המהמר. אך מה בדיוק גורם לתחושות החזקות הללו? המאמר הזה יסביר את התהליכים המדעיים והחווייתיים שעומדים מאחורי תחושת "האדרנלין המקפיץ" שמהמרים חווים.

 

מהי תחושת "האדרנלין המקפיץ"?

הביטוי "אדרנלין מקפיץ" מתייחס לתחושה של התרגשות עזה, הנאה, וציפייה דרוכה. זוהי תחושה נפוצה בקרב מהמרים כשהם ממתינים לתוצאת ההימור שלהם, בין אם בהגרלה, משחק ספורט או רולטה בבית הימורים פיזי או מקוון כמו https://rabet777.co.il. האדרנלין הזורם בגוף גורם לדופק מהיר, לחץ דם גבוה ותחושת מתח והנאה עזה.

זרם אדרנלין

הסיבה הביולוגית ל"אדרנלין מקפיץ"

כשאדם מהמר, גופו מגיב באופן אוטומטי עם שחרור ההורמון אדרנלין. אדרנלין הוא הורמון המעורר תגובת "הילחם או ברח" (Fight-or-flight) שמופרש במצבי לחץ והתרגשות. האדרנלין גורם לעלייה בקצב הלב, לחץ הדם ורמת הסוכר בדם. תגובה זו התפתחה אצל בני האדם הקדמונים כהכנה למצבי סיכון, אך כיום היא מופעלת גם במצבים של התרגשות חיובית כמו הימור.

כאשר המהמר ממתין לתוצאה, רמת האדרנלין בגופו עולה. וכשמתבררת התוצאה, בין אם הוא מנצח או מפסיד, רמות האדרנלין יורדות בחדות. שינויים אלה ברמות האדרנלין הם שגורמים לתחושת "האדרנלין המקפיץ".

 

הסיבה הפסיכולוגית ל"אדרנלין מקפיץ"

בנוסף להיבט הביולוגי, לפסיכולוגיה שלנו יש תפקיד מרכזי בתחושת "האדרנלין המקפיץ". כשאנחנו מהמרים, המוח שלנו משחרר הורמוני תגמול כמו דופמין שגורמים לנו להרגיש טוב. זה קורה מכיוון שההימור מערב אלמנט של אי ודאות – אנחנו לא יודעים אם ננצח או נפסיד.

אי הוודאות הזאת היא מתגמלת עבור המוח, כי הצלחה במצב של אי ודאות מרגישה כמו הישג גדול יותר. כמו כן, כשמתבררת התוצאה של ההימור חל שינוי פתאומי במצב – מאי ודאות לוודאות. שינויים פתאומיים אלה מאתגרים את מערכת התגמול במוח וגורמים לשחרור דופמין.

 

מדוע אנשים ממשיכים להמר למרות הסיכון?

אף על פי שהפסד בהימור כרוך בתחושות שליליות, רוב המהמרים ימשיכו לנסות שוב בתקווה לזכות בתחושת האדרנלין המקפיץ. זאת מכיוון שחוויית הניצחון ושחרור הורמוני התגמול כל כך מתגמלים עד שהם מפצים על הפסדים רבים לאורך הדרך. בנוסף, למוח האנושי יש נטייה מובנית לזכור היטב הצלחות ולהמעיט בכישלונות. זה גורם למהמרים רבים להעריך יתר על המידה את הסיכוי שלהם לנצח, ומניע אותם להמשיך ולנסות שוב ושוב.

 

הכנה לסכנה שגורמת להנאה

הרגשת "האדרנלין המקפיץ" האופיינית להימור נובעת הן מהיבטים ביולוגיים והן פסיכולוגיים. שחרור האדרנלין בגוף נועד להכין אותנו לסכנה, אבל הוא משמש גם כמקור להנאה ועוררות בפעילויות כמו הימורים. בנוסף, מנגנוני התגמול והזיכרון במוח גורמים לנו להפריז בהערכת הסיכויים שלנו ולהמשיך להמר – ולחפש את תחושת "האדרנלין המקפיץ" שוב ושוב.

הימורים מקבל

אולי יעניין אותך גם