חיפוש

מתי אתה מחויב לפתוח עוסק מורשה?

רהים מאיתנו שכירים או לפחות עבדו בעבר כשכירים. כאשר אנחנו עובדים בתור שכירים, אנחנו לא חשופים יותר מדי לרגולציות ולבירוקרטיה שהמעסיק שלנו צריך להתמודד איתן. מבחינתנו, אנחנו מגיעים בזמן לעבודה, מבצעים אותה על הצד הטוב ביותר ומקבלים את השכר החודשי שלנו. אצל עצמאים ובעלי עסקים, הדבר שונה לגמרי. במאמר הבא נבין מתי עצמאי מחויב לפתוח תיק של עוסק מורשה ברשות המיסים.

 

עוסק מורשה – מה זה אומר בכלל?

עצמאים ובעלי עסקים במדינת ישראל יכולים לעבוד במספר צורות של התאגדות עסקית. אם אתם מעוניינים למכור מוצר כלשהו או לספק שירותים מסוימים בתשלום, אתם לא יכולים לעשות זאת סתם כך. קראו עוד על כך באתר https://krisitax.com.

אחת מצורות ההתאגדות העסקית היא עוסק מורשה. עוסק מורשה עצמאי עם מחזור הכנסות מסוים, שנקבע בכל שנה מחדש. מה שמבדיל בין צורות ההתאגדות העסקית השונות אלו חובות וזכויות בירוקרטיות שחלות על העצמאי. בנוסף, ישנם מקרים שהעצמאי לא יכול לבחור את צורת ההתאגדות העסקית, והוא מחויב לנהל את עסקיו במסגרתה.

 

חובות וזכויות של עוסק מורשה

החובה הבולטת ביותר של עוסק מורשה היא גביית מע"מ מלקוחותיו. כל עוסק מורשה, מבלי שסוג העיסוק שלו ישנה, צריך לגבות מהמחיר אותו הוא רוצה לדרוש מהלקוחות שלו מע"מ ולספק להם חשבונית וקבלה על שירותיו. אחת מהזכויות שיש לעוסק מורשה היא קיזוז המע"מ שהוא גבה בגין הוצאות שונות שקשורות לעסק שלו. אם למשל הוא רכש ריהוט למשרד בו הוא עובד, הוא יכול לקזז את ההוצאה הזאת כנגד מע"מ שגבה.

 

מתי עצמאי הוא עוסק מורשה?

עצמאי ייחשב לעוסק מורשה בשני מקרים. במקרה הראשון, כאשר מחזור ההכנסות השנתי שלו עולה על הסכום שנקבע בחוק. הסכום הזה משתנה מדי שנה ומתעדכן באופן אוטומטי, כאשר בשנת 2022 סכום זה עמד על 102,292 שקלים. בנוסף, עצמאי שעוסק במקצועות מסוימים שנקבעו בחוק, יהיה חייב לעבוד כעוסק מורשה, מבלי קשר להכנסה שלו.

 

מקצועות מחייבים

ישנם כמה מקצועות שמחייבים עצמאי לעסוק כעוסק מורשה. בין היתר ניתן למנות אדריכלים, חוקרים פרטיים, רבנים, טכנאי שיניים, מהנדסים, יועצים, כלכלנים, פיוזיותרפיסטים, עורכי דין, רואי חשבון וסוחרי רכב או מקרקעין.

 

עוסק מורשה עם הכנסה נמוכה

מה קורה כאשר עוסק מורשה, שעובד במסגרת זו כתוצאה מציפייה להכנסה גבוהה, מכניס פחות מהמצופה? מבקרה הזה, הוא יכול לפנות אל רשות המיסים ולבקש להירשם בתור עוסק פטור. ישנם מקרים בהם רשות המיסים תחליט לרשום אותו בעצמה כעוסק כזה.

 

עבודה מול הרשויות

חשוב לשים לב. אם אתם עצמאים בתחילת דרככם שרוצים להתחיל לעבוד כעוסקים מורשים, אתם צריכים לעבוד בצורה מסודרת מול הרשויות השונות, כמו רשות המיסים או ביטוח לאומי, על מנת שכל התשלומים שלכם יהיו מוסדרים.

עוסק מורשה

אולי יעניין אותך גם