חיפוש

כיצד נדע אם נצטרך לבצע ניתוח בקע?

פרוצדורות רפואיות עלולות לעיתים להיות לא פשוטות לביצוע, והן מביאות איתן את הסכנות שלהן. הדבר במיוחד רלוונטי כאשר מדובר בפרוצדורות של ניתוחים כאלה או אחרים. בקע הוא אחד מהבעיות הרפואיות האלה שלפעמים דורש תהליך כירורגי ולפעמים לא, לכן חשוב מאוד לדעת ולהכיר מתי אכן נדרש ניתוח ומתי מעקב שגרתי הוא כל מה שצריך. המאמר הבא יפרט מעט על הבקע ועל הדרישות לביצוע ניתוח לטיפול בו.

 

מהו בקע?

בקע, הידוע גם בתור שבר, הרניה וקילה, מתבטא בבליטה שמקורה בתנועה של איבר כלשהו לכיוון דופן הבטן. סוג הבקע הנפוץ ביותר הוא בקע מפשעתי, והוא מתחלק לשני סוגים: בקע בתעלת המשפעה, (הסוג הנפוץ ביותר) ובקע פמורלי. ההערכה היא שבין 5% ל-10% מהאוכלוסייה סובלים מבקע במהלך חייהם, כאשר הסיכון אצל גברים הוא 25% בעוד שאצל נשים הוא 5%.

ניתוח בקע

מה הם הגורים לבקע מפשעתי?

בקע מפשעתי נחלק לשני סוגים:

  • בקע בלתי ישיר – בקע שהוא לרוב מולד והוא מהסוג הכי נפוץ. בתעלת המפשעה קיים מעבר שהולך ומתרחב במהלך השנים עם הגיל. עם הרחבתו, איברי הבטן יותר ויותר מסוגלים לעבור דרכו ולצאת.
  • בקע ישיר – בקע שמתפתח עם הזמן, ולא נולדים איתו. לרוב קשור בהיחלשות של השרירים בדופן של הבטן.

 

מהם התסמינים לבקע מפשעתי?

ישנם תסמינים רבים לבקע מפשעתי, והם נעים בין קטנים ולא משמעותיים לבין מסכני חיים. אחד מהתסמינים הנפוצים לבקע הוא כבדות ואי – נוחות המתרכזים במפשעה, והם לרוב לא מלווים בבליטה שניתן לראות באופן וויזואלי. במקרים יותר חמורים של בקע, המעי נלכד בבקע ונוצר מצב של נמק, שבמסגרתו יש חוסר אספקה לדם של איברים בגוף. מצב זה מסוכן ביותר ועלול לדרוש פרוצדורות רפואיות מסובכות יותר מבדרך כלל.

ניתוח בקע

מתי נדרש לעשות ניתוח בקע?

השאלה האם צריך לבצע ניתוח בקע תלויה רבות בחומרת הבקע עצמו. במקרה של כליאת מעיים או חסימת מעיים יש צורך דחוף בניתוח, שכן אי טיפול יגרום להיווצרות של נמק באזור הבקע. לעיתים ישנם בקעים לא מסובכים אשר אינם מסכנים חיים, ומבצעים ניתוחים על מנת להקל על תחושת אי הנוחות בלבד. לעיתים אפילו אין צורך בביצוע ניתוח, ומספיק לבצע מעקב שגרתי אחר מצב המטופל.

על מנת לטפל בבקע בצורה איכותית יש צורך ברופא המתאים, בעדיפות לרופא מומחה עם ניסיון ד"ר אלדד פובזנר הוא מומחה לכירורגיה כללית ולפרוסקופית והוא עונה על הקריטריונים הנדרשים לבצע ניתוח בקע ברמה גבוהה.

 

לסיכום

בקע הוא אכן מצב רפואי שלא מומלץ להתמהמה איתו, הן עקב העובדה שהוא עלול להיות מסוכן והן עקב היכולת להקל על הכאב באמצעות הליכים רפואיים. חשוב לבוא לרופא מתאים בהקדם על מנת שידע להגיד אם הבקע שלכם הוא מסוג שדורש ניתוח, שכן אין לדעת את חומרתו בהכרח על פי תסמינים בלבד.

ניתוח בקע

אולי יעניין אותך גם