חיפוש

על האש באזורים ציבוריים – המדריך המלא למה מותר ובאילו אזורים

בתקופה האחרונה ישנו שיח ער בכל הנוגע להדלקת אש באזורים ציבוריים. השרפות הקשות שנגרמות מידי קיץ בעקבות דליקות ביערות ובחורשות ברחבי הארץ הביאו את הרשויות והגורמים המוסמכים להביא לשינוי ההתנהלות עם אש בשטחים ציבוריים. יצאנו לבדוק מהם השינויים שנערכו בתקופה האחרונה כדי שנוכל לדעת אחת ולתמיד מה מותר ובאילו אזורים. הנה כל הפרטים שאתם חייבים לדעת לפני שתתחילו להדליק את המנגל.

 

איך אפשר לדעת איפה אפשר לעשות על האש?

מתכננים לצאת לטיול בצפון עם המנגל שלכם? אולי תכננתם דווקא לצאת לחורשה בקרבת הבית או הנחל שנמצא במרחק נסיעה? בכל מקרה, חשוב שתדעו שתוכלו לדעת אם ניתן לעשות על האש באותם אזורים לפי השילוט שנמצא במקום. בשנים האחרונות צצו להם שלטים חדשים כמו פטריות לאחר הגשם (או יותר נכון, כמו שלטים אחרי שריפות ענק) שמורים על איסור הבערת אש בשטח זה.

 

חייבים להגיע למקום ציבורי מסוים בשביל לדעת אם אפשר להבעיר בו אש?

אנחנו יודעים מה אתם חושבים ואתם צודקים. זה מסובך, נכון לרגע כתיבת מילים אלו, אין איזשהו  מדריך שמרכז את כל המקומות בארץ שבהם אסור להבעיר אש. הדבר הכי קרוב שיש למדריך זה הקישור הזה: https://www.beshekel.org.il/יש-מקומות-שאסור-להדליק-בהם-מנגל-מה-אומר. אם אתם מתכננים לצאת לטיול בשטח וכבר הכנתם את כל הציוד המתאים להכנת הבשרים, עליכם להגיע למקום ולבדוק אם יש בו שלט שמורה על איסור הבערת אש. במידה ואין שלט כזה במקום, אתם יכולים להכין את העל האש ולשמור על כללי הבטיחות.

 

איך בכל זאת ניתן לדעת אם מותר להדליק אש במקום המיועד?

אתם יכולים להכין את עצמכם מראש לפני היציאה למקום המיועד. אם אתם יודעים למשל, שאתם מתכננים ללכת לפארק החורשות בעיר מסוימת. יש לכם את האפשרות לערוך בירור מקיף מראש באמצעות יישום האפשרויות הבאות:

  • פרסום פוסט בפרופיל הפייסבוק ובירור עם מכרים שלכם שהיו שם לאחרונה
  • פרסום פוסט בפייסבוק בקבוצות מטיילים
  • בירור עם חברים שגרים בקרבת מקום
  • בירור עם רשות הטבע והגנים או קרן קיימת לישראל

 

מה העונש הצפוי בחוק על הבערת אש במקום ציבורי שהשלט בו מורה על איסור הדלקה?

ראוי לציין כי יש סיבה לכך שהחוק אוסר על הבערת אש באזורים ציבוריים מסוימים (בעיקר בגלל רמת סיכון גבוהה לדלקה). אז העונש הצפוי, מלבד ייסורי המצפון שעשויים לתקוף אתכם במידה ותגלו שאירעה שריפה בגללכם, אתם עשויים גם לשלם קנס בגובה 500 ₪. פקחים של שמורות הטבע והגנים מסתובבים בין השמורות ובודקים אם אנשים מכבדים את השלטים שניצבים בקרבת מקום, כך שכדאי לפעול כחוק.

 

לסיכום

ישנם שלטים שמורים על איסור הדלקת אש במקומות ציבוריים. כדי לדעת מהם המקומות הללו, יש לערוך בירור מקדים או להגיע אל המקום.

אדם מדליק אש בשטח פתוח

אולי יעניין אותך גם