חיפוש

שיקול השיקום והשפעתו על תוצאת התיק הפלילי

שיקום הוא פקטור משמעותי בסוגים שונים של עבירות, אך הוא בולט בעיקר בחוק הנוער.

בגלל שהמטרה העיקרית של חוק הנוער היא לעודד שיקום ולא ענישה, הוא עשוי להשפיע על ההחלטה של בית המשפט בכל דין של עבירות פליליות.

הנה כל הפרטים

 

אחד התפקידים של עורך דין פלילי הוא ללוות בני נוער. אבל בשביל לספק שירותי עריכת דין מן הסוג הזה, צריך להכיר את המאפיינים המיוחדים של חוק הנוער לעומת החוק החל על עבריינים בוגרים. לפי חוק הנוער, המטרה הראשונה של בתי המשפט ורשויות האכיפה צריכה להיות שיקום. מכאן והלאה, כל תקנה של חוק הנוער מנסה לעודד שיקום על חשבון ענישה.

כפועל יוצא מכל האמור לעיל, אפשר להבין גם את הקשר בין שיקול השיקום לבין התוצאות של התיק הפלילי. אם למשל קטין בגילאי 12-18 עומד לדין על עבירות פליליות, סביר להניח שעורך דין פלילי מיומן יידע להבליט את ההיבט של השיקום. אם עורך הדין מבצע את עבודתו על הצד הטוב ביותר, אותו שיקול של שיקום עשוי להפחית משמעותית את העונש.

 

עם מי מתייעצים לגבי שיקול השיקום?

התייעצות עם עורך דין עבירות נוער צריכה להיות חלק בלתי נפרד מהאופן שבו מנהלים תיקים מן הסוג הזה. ההתייעצות עם עורך דין היא כמובן אינטרס של בני נוער שמגיעים לחקירה או נדרשים לעמוד בפני משפט, אך היא יכולה להיות רלוונטית גם עבור ההורים שלהם.

למעשה, החוק בישראל מאפשר להורים להגיש בקשה לבית משפט בשמו של הילד, או אפילו לטעון בשמו במהלך החקירות. אבל גם בשלבים האלה, מאוד חשוב שיהיה מעורב בתהליך עורך דין פלילי שמכיר את התחום ובקיא בו.

 

כך מפעילים את שיקול השיקום כדי להשפיע על תוצאות התיק הפלילי

המטרה של השפעה על תוצאות התיק הפלילי היא להגיע למצב שבו בית המשפט קובע את הרף המינימאלי של הענישה, אם בכלל. בראש ובראשונה, זה אומר שצריך להוכיח בפני בית המשפט שיש לעבריין לכאורה סיכוי להשתקם.

לאחר מכן, יש להראות שהשיקום עדיף על פני ענישה – כדי להחזיר את הקטין לקהילה ועל מנת לצמצם את הפגיעה בעתידו האישי. כאשר עורך דין בונה את אסטרטגיית ההגנה שלו על אלמנטים כאלה, יש סיכוי גבוה יותר שכל האינטרסים של הקטין יקבלו ייצוג הולם.

 

איך בוחרים עורך דין מתאים?

מאוד חשוב להבין את הנושא של שיקול השיקום והשפעתו על תוצאת התיק הפלילי. רק אם מפנימים את זה בשלב מוקדם, בוחרים עורך דין מיומן ומקצועי. במילים אחרות, צריך להביא בחשבון את רמת המקצועיות של עורך הדין – ולא רק את השאלה מה באמת הסיכוי להשתקם, מה קובע חוק הנוער ואיזה זכויות אמורות להגן על קטינים בישראל.

 

עורך דין מצליח

אולי יעניין אותך גם