חיפוש

מתי עדיף להשתמש באופטיון לצורך טיפול בגליובלסטומה

גליובלסטומה הוא סרטן מוח ראשוני אגרסיבי ומאות ישראלים מאובחנים בו כל שנה. מערכת אופטיון מייצרת שדות חשמליים המפריעים לתאים הסרטניים להשלים את תהליך החלוקה וכך הטיפול למעשה גורם להם להפסיק לצמוח. השדות החשמליים מועברים לחולה באמצעות מערכי מתמרים מבודדים אשר מודבקים לקרקפת המגולחת. מדובר על טיפול מתמשך הניתן באמצעות מכשיר נייד. במאמר זה נרחיב לגבי המצבים בהם מומלץ הטיפול באופטיון.

 

טיפול בסרטן המוח

בחירת הטיפול הנכון בגליובלסטומה תלויה באבחנה של כל מקרה באופן ספציפי. חשוב תחילה לסקור את הטיפולים השונים ואת מאפייניהם על מנת להבין מתי יהיה מומלץ להשתמש במכשיר אופטיון לבדו או בשילוב עם טיפולים נוספים. בהמשך המאמר נרחיב לגבי, ניתוח הסרה, טיפולי קרינה, תרופות ביולוגית ועוד.

 

ניתוח כירורגי

היכולת לנתח ולהסיר גידולי גליובלסטומה במוח תלויה במיקום הגידולים ובגודלם. כאשר הגידולים ממוקמים באזורים מסוכנים למוח, הניתוח עלול להיות מסוכן או לא יעיל. גידולים אלו מתאפיינים בצורת כוכב ובהתפשטות מסועפת שמקשה על הסרה מלאה של הגידולים בניתוח. מטרת הניתוח לרוב הינה להסיר כמה שיותר מסה גידולית מבלי לפגוע בתפקודו התקין של המוח.

 

רדיותרפיה

כאשר ניתוח הסרה אפשרי, ההליך הוא קו הטיפול הראשון שרק לאחריו ישולבו הטיפולים האחרים. לאחר ההתאוששות מהניתוח לרוב יתחילו בטיפול קרינתי וכימותרפיה. ברדיותרפיה נעשה שימוש באנרגיה גבוהה ממקורות כגון, קרני רנטגן, נויטרונים, פרוטונים, קרני גמא ואחרים, על מנת להרוג את התאיים הסרטניים שנותרו במוח לאחר הניתוח.

 

כימותרפיה

כימותרפיה הינה שיטת טיפול נוספת שאפשרית לאחר ניתוח הסרה שמיועדת לתקוף את התאים הסרטניים שנותרו במוח. הטיפול הינו תרופתי לרוב עם התרופה טמודל.  לטיפול הכימותרפי יש תופעות לוואי קשות לרבות, נשירת שיער, שינויים ביציאות, אובדן תיאבון, עייפות, שטפי דם זיהומים ועוד. היעילות של כימותרפיה לסרטן זה עומדת על כ- 20%  בלבד.

 

תרופות ביולוגיות

הנוגדן הביולוגי אווסטין הוא תרופה ביולוגית שמיועדת לפגוע ביכולת של הגידול לעודד יצירת כלי דם שיזינו את המשך ההתפשטות של הגידול. שיעור התגובה בקרב חולי גליובסטומה לטיפול באווסטין מוערך על כ- 20% אך רק לתקופה מוגבלת. הטיפולים הסטנדרטיים שציינו יכולים להביא להקלה בסימפטומים ולנסיגה מסוימת של הסרטן.

 

אופטיון

הטיפול במכשיר אופטיון פועל כאמור על השדות החשמליים במוח בטיפול מקומי שאינו פולשני ומבלי לפגוע בתאים הבריאים. האלקטרודות מוכוונות לתאי הגידול הסרטניים שבמוח ומפריעים לחלוקת התאים הסרטניים ובאופן זה מביאים לחיסולם. במחקרים הוכח יתרון לטיפול במכשיר זה לאחר ניתוחי הסרה ובשילוב עם טיפולי כימותרפיה במקביל.

לאחר ניתוח ובשילוב כימותרפיה

לסיכום הנושא, אופן הטיפול בגידולי גליובלסטומה, תלוי בהתאם לאבחנה ומשתנה גם בין סרטן שאובחן לראשונה בהשוואה לסרטן חוזר. מכשיר האופטיון מומלץ כטיפול משלים לצד טיפולים נוספים, כגון, שימוש בקרינה, טיפול ביולוגי או אימונולגי ולרוב יחד עם כימותרפיה. שילוב טיפולי נכון יכול להביא אף להעלמת כלל התאים הסרטניים במקרים רבים.

טיפול בגליובלסטומה

 

אולי יעניין אותך גם