חיפוש

מה ההבדל בין חרדה לפוביה – ואיך לטפל בזה?

במאה ה- 21 אנו שומעים על הפרעות נפשיות רבות כגון: חרדה, דיכאון, OCD, טראומה, פוביה ועוד, לעיתים תכופות. כיום, המושגים הללו הם מושגים מוכרים שכמעט כולנו מבינים את משמעותם ומכירים לפחות אדם אחד שמתמודד איתן.

עם זאת, אנו נוטים להתבלבל בין המושגים השונים ולקפוץ למסקנות שגויות כאשר אנו מנסים להבין מאיזו הפרעה אנחנו או האנשים סביבנו סובלים וכיצד ניתן לטפל בה. על מנת לעשות לכם מעט סדר בראש, במאמר הבא ערכנו השוואה בין חרדה לפוביה והסברנו על שיטות יעילות לטיפול בכל אחת מההפרעות הללו.

 

מהי חרדה?

חרדה היא הפרעה נפשית המופיעה אצל מבוגרים ונערים. החרדה היא למעשה תגובה של הגוף למצב שהוא תופס כמאיים. לרוב, לא מדובר באיום ממשי אמיתי שמסכן את האדם אלא רק במצב או באובייקט שהוא תופס כמאיים ולכן מפחד ממנו.

החרדה מעוררת תסמינים פיזיים, קוגניטיביים, רגשיים, התנהגותיים ועוד. כמו כן, מחקרים מוכיחים שכאשר החרדה מסתבכת היא עלולה להוביל למצבים של דיכאון, התמכרות, בעיות שינה, בעיות עיכול, בידוד חברתי ובמקרים קיצוניים אף למקרים של התאבדות.

לפיכך, חשוב לפנות לייעוץ מקצועי בהקדם ולטפל בחרדה בצורה יעילה שתסייע לכם לחזור להתנהלות יומיומית רגילה, פשוטה ושלווה.

 

כיצד ניתן לטפל בה?

חשוב שתבינו שהחרדה לא נעלמת מעצמה. על מנת להתגבר על החרדה, עליכם לפנות לסיוע מקצועי שיעזור לכם להקל על תסמיני החרדה ולהתגבר על תחושת המועקה הכללית.

באופן כללי קיימים שני סוגי טיפול בחרדה. הסוג הראשון הוא למעשה טיפול פסיכולוגי עמוק וארוך טווח שיביא להגעה לשורש הבעיה שהובילה לחרדה ופתרונה. הסוג השני כולל טכניקות הרגעה יעילות ומהירות כגון: תרגילים גופניים מרגיעים, ויסות עצמי של סימפטומים, דמיון מודרך ועוד.

 

מהי פוביה?

פוביה היא מצב נפשי של פחד קיצוני ומוגזם ממצב או אובייקט ספציפי. הפוביה עשויה לשבש באופן משמעותי את התפקוד של האדם במהלך חיי היום יום שלו ולגרום לו להיות דרוך ולדאוג יותר.

הפסיכולוגיה מחלקת את הפוביות למספר קבוצות: פוביה מחיות מסוימות, פוביה מסכנות טבע, פוביה מדם ומפציעות, פוביה חברתית ועוד.

 

כיצד ניתן לטפל בה?

הטיפול בפוביה לרוב אינו כולל תרופות ובדרך כלל מורכב משילוב של חשיפה הדרגתית לגורם הפחד, שיחות עם יועץ מקצועי ולמידת טכניקות הרגעה שונות. בעזרת שילוב זה תוכלו להרגיע את הפוביה ולהפחית את ההשפעה שלה על החיים שלכם.

לסיכום, ההבדל העיקרי בין חרדה לפוביה הוא סוג האיום. כאשר מדובר באדם הסובל מחרדה הוא מפחד מאיום לא ממשי, ממצב שרק הוא תופס ממאיים. לעומת זאת, פוביה היא בדרך כלל פחד מאיום ממשי בצורה קיצונית ולא הגיונית.

בשני המקרים מומלץ לגשת לסיוע מקצועי בהקדם האפשרי ולטפל בהפרעה הנפשית על מנת להחזיר את החיים שלכם למסלולם הרגיל.

מה ההבדל בין חרדה לפוביה - ואיך לטפל בזה?

אולי יעניין אותך גם