חיפוש

מהם שלבי התפתחות התינוק

ככלל, התפתחות של תינוקות מתחילה מהרגע בו הם נולדים. למעשה, כבר בשבוע השמיני להולדתם מתחילה אצלם התפתחות מוטורית, רגשית ושכלית.

 

שלבי ההתפתחות לפי גיל

לכל תינוק יש קצב התפתחות משלו ולא תמיד זהה לאלה של תינוקות אחרים. אולם, כשמדברים במובן הרחב על התפתחות תינוקות, ניתן הצביע על כמה שלבים שמתקיימים אצל כל התינוקות, החל מרגע הולדתם:

  1. גיל 0 עד 3 חודשים: התפתחות מוטורית וחושית. בתקופה זו, הרפלקסים אצל התינוק ערים מאוד וכפות ידיו סגורות. טונוס השרירים שלו גבוה והוא מזיז את ידיו ורגליו לכיוון הפה והעיניים וראשו עלול להישמט אחורה אם אין לו תמיכה. בין גילאי חודשיים לשלושה, התינוק מתחיל להיות ער לסביבתו ובהתאם, להגיב לה.

מבחינת ההתפתחות החושית בגילאים אלה, בשבועות הראשונים להולדתו, התינוק רואה רק ממרחק קצר וגופים רחוקים נראים לו מטושטש. בהמשך, התינוק מקשיב לצלילים בסביבתו הקרובה ואף עשוי להיבהל מרעשים חזקים.

  1. גיל 3 עד 6 חודשים: התינוק כבר יכול להזיז את ידיו ולשלוט בהן. הוא אף יכול לשלוח אותן לכיוון חפצים שונים שקרובים אליו. בהמשך שלב זה, התינוק בוחן חפצים ע"י הכנסתם לפיו. הוא עשוי אף להצליח להתרומם מעט תוך כדי שכיבה על בטנו. לקראת גיל חצי שנה, התינוק מתחיל להשמיע קולות ואפילו הברות שונות.
  2. גיל חצי שנה עד שנה: בתקופה זו, התינוק מתחיל לזוז יותר ואף נעמד על ארבע. לקראת גיל 7 חודשים, לרוב יש גדילה של שן ראשונה או שתיים, אצל התינוק. אצל תינוקות מסוימים, תהליך צמיחת השיניים מלווה בכאבים ו/או בתופעות גופניות שונות, כגון חום ושלשולים.

בגיל 8 חודשים לערך, מתחיל התינוק לזחול.

בגיל 9 חודשים לערך, מצליח הוא להתיישב לבד, עד שלעיתים מאבד שווי משקל. לקראת גיל 10 חודשים, לומד התינוק להיעמד ע"י אחיזה בחפץ מסוים וכך, עם כמה ניסיונות, מתרגל לעמוד ביציבות. לקראת גיל שנה, מתחיל התינוק ללכת, ע"י צעדים ראשונים. תחילה, ע"י אחיזה בחפץ או ברהיט ובהמשך, מתרגל ללכת לבד, ללא תמיכה.

 

רפלקסים אצל התינוק

באופן כללי, תינוקות נולדים עם כמה רפלקסים. מערכת העצבים בגופם קיימת מיד עם הולדתם וממשיכה להתפתח במהלך גדילתם. זה בא לידי ביטוי ברפלקס חיפוש הפטמה אצל האם וברפלקס היניקה אשר תורמים להישרדותם של התינוקות מחוץ לרחם. כמו כן, קיימים רפלקסים נוספים אצל תינוקות, כגון רפלקס מורו ורפלקס הצעידה, אשר גורמים להם להביע תגובתיות למצבים שונים ושניהם נעלמים כמה חודשים לאחר לידתם.

 

קצב ההתפתחות אצל תינוקות

כמעט כל הורה עשוי לשאול את עצמו האם תינוקו מפותח מספיק בהתאם לגילו. לעיתים, הורים גם עושים השוואה בין תינוקות אחרים ובין תינוקם בנוגע להתפתחות. בהקשר זה, חשוב לציין כי למרות ששלבי ההתפתחות מצביעים על גילאים ספציפיים, תינוקות עשויים להיות שונים, האחד מהשני, מבחינת קצת התפתחות גדילתם. יתרה מכך, מחקרים שונים מראים כי גם למגדר התינוק יש השפעה על עניין ההתפתחות, כאשר קצב התפתחותן של בנות עשוי להיות מהיר יותר מזה של בנים. אעפ"י כן, אין לכך השפעה על רמת האינטיליגנציה ו/או הקורדינציה של התינוקות.

תינוק

אולי יעניין אותך גם