חיפוש

מהם השלבים שצריך לעבור על מנת לקבל את מה שמגיע לכם בירושה

פתיחה של צוואה וחלוקת הירושה מסתמנות לעיתים כהליך לא פשוט. פעמים רבות מדובר בתהליך ארוך מאוד ומייגע. במאמר הבא איגדנו לכם את כל השלבים שחשוב להכיר לפני ובעת פתיחת הצוואה, את האפשרויות השונות כאשר מדובר בפטירה שיש בה צוואה או בפטירה שהיא ללא צוואה מראש, ומהם השלבים שתעברו.

 

פתיחת ירושה

תהליך של פתיחת ירושה נקרא גם צו ירושה. כאשר אדם נפטר, לרוב ישנה צוואה שנשארת אחריו. בצוואה יפורטו החפצים ושארית העזבון שעתידים להתחלק בין היורשים. אם הנפטר לא הותיר אחריו צוואה, תהליך הירושה יהיה שונה וינוהל על פי החוק במדינה. השלב הראשון בפתיחת הירושה הוא הגשה של בקשה לפתיחת צו ירושה, הליך שדורש תשלום ונעשה דרך הרשם לענייני ירושה, בדרך מקוונת או ידנית. פתיחת הירושה תוביל לפתיחת הצוואה, אך אם לא קיימת צוואה – התהליך יתנהל מעט אחרת.

 

במידה ויש צוואה

במידה וישנה צוואה התהליך הוא פשוט יותר כיוון שכבר מפורט מה מגיע למי. הנפטר מציין בצוואה איזה חלק מהעיזבון הולך למי ממכריו, ובאילו תנאים במידה ויש. תנאים, הם דרישת הנפטר לקיים ערך מסוים במטרה לקבל את העיזבון כמו למשל העברת הכסף לילד רק לאחר שיתחתן. ישנן פעמים בהם היורש לא מעוניין לעמוד בתנאי, או לחילופין, לא מסכים עם חלוקת העזבון ומעוניין להגיש בקשה לשינוי הירושה. במצבים האלו, קריטי להיעזר בעו"ד מקצועי מהתחום, כדי להתמודד עם החוק ושאר היורשים בצורה נכונה וחיובית. אפשר למצוא פרטים בנושא זה באתר https://www.accordil.co.il

 

במידה ואין צוואה

במידה ואין צוואה ההליך הופך מעט מסובך יותר. זה קורה בפעמים בהם חווים מוות בטרם עת, מוות לא צפוי או שלא הייתה לנפטר דרך לציין כיצד הוא רוצה לחלק את העזבון. במצב כזה על פי חוק, ישנה העברה של הירושה לקרובי משפחה לפי סדר, אך לא תמיד מסכימים היורשים על אופי ודרך חלוקת העזבון ולעיתים הם מעוניינים להגיש עתירה לשינוי החלוקה. לכן, ברוב המקרים ימונה מנהל עזבון, שתפקידו להיות אובייקטיבי בעת חלוקת העזבון ולדאוג לכלל היורשים לצד פתירת קונפליקטים. גם כאן, יש להיוועץ עם עו"ד בכדי להבין איך להתמודד עם הבעיה בצורה הטובה ביותר.

 

השלבים לבקשה

  • הגשת הבקשה באופן מקוון באתר הממשלה GOV, או באופן ידני.
  • צירוף של מסמכים שנדרשים על פי החוק: תעודת פטירה מקורית של המנוח, תעודת פטירת של יורשים שנפטרו במידה ויש, אישור של הודעה לכלל היורשים, תצהירי הסתלקות של יורשים אשר ויתרו על חלקם. אם מדובר בבקשה שנעשית על ידי עו"ד יש לצרף גם ייפוי כוח.
  • מעקב אחרי סטטוס הבקשה: בשלב זה עלולים לבקש מכם פרטים חסרים, ישנו זמן שיילקח במטרה לאפשר התנגדות לצו, לכן התהליך יכול להימשך בין חודש לשלושה חודשים. ניתן לעקוב אחרי התהליך ב"אתר הרשם לענייני ירושה".

דיני ירושה

אולי יעניין אותך גם