חיפוש

לשון הרע בפייסבוק? כך תפעלו

פעם, כשעידן האינטרנט היה רחוק מאיתנו, לשון הרע היא בעיקר בעל פה, אך לא היה נחשב כעבירה או בוודאי לא כעבירה פלילית. אך בעשור האחרון, שהרשתות החברתיות תפסו יותר ויותר תאוצה, כך גם לשון הרע ברשתות החברתיות. אנשים הפכו יותר דעתניים אונליין ואפילו כיבוי כינוי ״גיבורי מקלדת״ והם מרגישים מאוד בנוח להגיד כל מה שירצו אונליין.

 

״לשון הרע – לא מדבר אליי״

פייסבוק בשנים האחרונות, הפכה להיות אחת מהזירות הגדולות ביותר ברשת להשמצה. אך יש תנאים מסוימים להגשת תביעת לשון הרע. עילת התביעה צריכה להיות לפי חוק לשון הרע, צריכה להיות כאשר יש שני תנאים מצטברים: פורסם ביטוח שמשמעות המונח ״פרסום״ בסעיף 2 לחוק.

זאת אומרת שהביטוי הגיע לאדם אחד, לא כולל האדם שהביטוי עוסק בו. או במקרה שהביטוי בכתב יכול להגיע לאדם אחד לפי נסיבות. התנאי השני הוא תוכן הביטוי שפורסם עלול לפגוע בשמו הטוב של מי שהביטוי עוסק בו. במקרה ואתם חושבים שחל עליכם אחד מהדברים הללו, או במקרה שאתם עשיתם זאת ואתם חוששים לתביעה. מומלץ להיוועץ בעורך דין לשון הרע.

 

מה שונה פרסום בפייסבוק מפרסום אחר

למעשה, כל פרסום פוגעני שמופץ ברשת חברתית כמו פייסבוק עשוי לשמש לעילה לתביעת לשון הרע. אז במה שונה הפרסום בפייסבוק מפרסום במייל? מכתב? עיתון? למען האמת, אין שוני. כל ביטוח שמופץ הרשת, בפני כולם ולא נשלח למשל בהודעה פרטית, קולע להגדרה ״פרסום בכתב״. כל יתר הפרסומים כמו סרטוני וידיאו, או תמונות קולעים להדירה פרסום הקבועה בחוק בסעיף מספר 2.

 

במדובר בפרסום לשון הרע בפייסבוק לדוגמא, החשיפה היא בפני מאות, אלפי ואפילו מיליוני בני אדם בלחיצת כפתור אחת. לא בכך נגמרות פרסומי לשון הרע בפייסבוק. ישנם סימני ״לייק״ או שיתופים בפייסבוק. האם זה גם יכול לשמש כעילה לתביעת דיבה?

 

האם לייק ושיתוף גם יכולים לשמש עילה לתביעה

בתחילה, הרבה דעות היו חלוקות בנוגע לכך. תביעה שהגיעה בשנת 2020 לבית המשפט, שינתה את התפיסה. התביעה הגיעה לבית המשפט העליון, ובית המשפט קיבל החלטה כמעט במלואה וקבע שלייק אינו יכול עילה לתביעת לשון הרע, אך שיתוף כן יכול לשמש עילה לתביעה ללשון הרע או תביעת הדיבה. כך בנוגע לכל פלטפורמה אחת שהיא נחשב אונליין ושיתופית.

 

לסיכום

הדבר החשוב ביותר שניתן להבין היא שאין אדם הוא חסיון לגמרי מפני תביעות אזרחיות. ישנם אנשים שנפגע שמם הטוב והם מרגישים שאפילו העסק שלהם נפגע בעקבות זאת. שמכם הטוב יותר להיפגע באמצעות כל כך הרבה דברים כמו פייסבוק, אינסטגרם, או כל פלטפורמה חברתית ברשת. עם זאת, חשוב להבין שיש מה לעשות בנוגע לכך וזה אינו גזר דין. יש מה לעשות בנוגע ללשון הרע בפייסבוק או בכל רשת אחרת, ועליכם לא להישאר אדישים לכך ולהתייעץ עם עורך דין מומחה בתחום.

Facebook

אולי יעניין אותך גם