חיפוש

מה לא לעשות כשהילד עושה צעד ראשון?

עבור ילדינו אנחנו רוצים את הטוב ביותר, כמובן, אך לעיתים הדאגה ותשומת הלב מובילים אותנו לעשות צעדים שגויים.

בשלב הצעד הראשון של הילד, אנחנו צריכים לשים לב לכמה פרטים ולהיות נכונים לסייע ולעזור, אך בסבלנות ובאיפוק רב!

 

לא להילחץ מהליכה עקומה

נכון, בשלב שעושים צעד ראשון על התינוק לתרגל תנועות חדשות, חלקן ממש לא מוכרות – בניהן תנועות של כפות הרגליים, שימוש באצבעות הרגליים וייצוב הקרסוליים. אמנם בשלבים אלו כדאי לשים לב שההליכה מתבצעת באופן נכון וישר – לא עקומה, לא כאשר הרגל של התינוק פונה פנימה או החוצה, אבל זכרו שחלק מהילדים יפסעו עקום כחלק מתמיכה באיזון וביציבות של עצמם, משימות שבתחילת הדרך עשויות להיות מורכבות ואף בלתי אפשרויות עם רגליים ישרות.
במידה והתופעה הזו לא עוברת (בלי לחץ, אפילו עד גיל שלוש), מומלץ לפנות למומחה שיזהה ויאבחן האם מדובר בבעיה הדורשת סיוע או טיפול.

 

לא להתעלם מכאב

"הוא לומד ללכת, השרירים מתפתחים, העצמות מתחזקות – זה כואב" – אמירה שגויה מכל וכל!
ההפך הוא הנכון: חשוב מאוד לשים לב שתרגול ההליכה לא מייצר כאב! כפי שהייתם הולכים להיוועץ ברופא או במומחה עקב כאב לא רצוי בגופכם, כך גם במקרה שהתינוק מתלונן על כאבים.
לא אמורים להיווצר כאבים לאורך השלב שבו לומדים ללכת – לא בקרסוליים ולא בנקודות שונות בכפות הגליים. זכרו שנעל לא מותאמת עשויה להיות אשמה בכאב, אי לכך יש לקנות נעל צעד ראשון מתאימה.

 

לא להפסיק עם תרגולים מסייעים

בהנחה ששיחקתם "תביא לי" או "תניח פה" – משחקים שבהם התינוק צריך להתאמץ להיעמד ולהושיט את ידו כדי להגיש לכם צעצוע או חפץ, אל תפסיקו. התרגול, בעיקר בשלבים הראשונים, יתמוך ויסייע. "בוא אליי" ושלל משחקי התקדמות אחרים יכולים לעזור גם הם. במידה ולא שיחקתם, לא מאוחר להתחיל.

תוכלו גם להשתמש במגרש המשחקים – קרוסלות ונדנדות (יחד איתך, תוך פיקוח ואפילו היצמדות) ישפרו את שיווי המשקל ואת מהירות התגובה.
סולמות קטנים ומותאמים בגובהם, או אפילו חדר המדרגות בבניין, יכולים לעזור על מנת לתמוך בתהליך – אל תפסיקו עם שעשועים אלו.

 

לא לקנות "נעל צעד ראשון" לא מותאמת

הילדים מתפתחים מהר, ואתם עשויים להתפתות לקנות להם נעל צעד ראשון "רק קצת גדולה יותר" על מנת שתישאר איתם לטווח ארוך יותר. מדובר בטעות. נעל צעד ראשון צריכה ואף חייבת להיות מותאמת למידתו של תינוקכם, על מנת לתמוך בשרירים המתפתחים, בעצמות המתחזקות ובאופן כללי בלמידת התנועות החדשות.
אל תהססו להחליף נעל באופן תדיר, אפילו מידי חצי שנה. התחלופה המותאמת תתמוך בהתקדמות של ילדיכם.

הורים יקרים, כולנו מתרגשים ונרגשים משלב הלמידה של הילדים, העצות שריכזנו עבורכם נועדו על מנת שנעשה את המיטב לתמוך בילדינו בצורה המתאימה ביותר עבורם!

 

הורים וילד

אולי יעניין אותך גם