חיפוש

סדרו את עצמכם – כל המידע על הפרעת OCD

בעולם גדול ולא צפוי כשלנו, רבים מאיתנו יחפשו דרכים להרגיש תחושות של שליטה וביטחון.

אך מה קורה שהצורך בשליטה, בסדר, בוודאות או בניקיון  משתלט עלינו, מעורר בנו חרדות, גורם לנו לבצע ריטואלים מעייפים ולא מועילים ומערער את היציבות הנפשית שלנו? הכתבה הבאה תתייחס לאותה תופעה הידועה גם בשם הפרעת OCD.

 

מהי למעשה הפרעת ה- OCD

OCD הם ראשי תיבות של Obsessive–compulsive disorder או בעברית, הפרעה טורדנית כפייתית. על פי המדריך האמריקאי להפרעות נפשיות (ה- DSM) מדובר בהפרעת אישיות אשר מאופיינת בדפוסי חשיבה חודרניים, טורדנים ואובססיביים ובפעולות כפייתיות. אדם הלוקה בהפרעה טורדנית כפייתית יתקשה לשלוט במחשבות האובססיביות ובפעולות הכפייתיות על אף הסבל הרב שהתנהגויות אלו יגרמו לו ולמרות הפגיעה של מחשבות ופעולות אלו באיכות החיים של האדם ובתפקוד שלו.

הפגיעה בתפקוד שנגרמת בשל המחשבות האובססיביות והפעולות הכפייתיות עלולה לבוא לידי ביטוי במגוון תחומים: קשיים ביצירה וניהול של חיים חברתיים וזוגיים בריאים ומספקים, קושי למצוא תעסוקה הולמת ולהחזיק בעבודה, קושי לנהל חיי פנאי מספקים ומלאי עניין ועוד.

 

מהם הגורמים להפרעה הטורדנית כפייתית

את הגורמים למחלות והפרעות נפשיות ניתן לסווג לשני סוגים עיקריים: גורמים סביבתיים וגורמים תורשתיים או גורמים ביולוגים. כיום לא ניתן לזהות בוודאות את הגורמים התורשתיים שאחראים לתופעה אך ידוע כי ויסות הסרוטונין במוח של הלוקים בהפרעה טורדנית כפייתית לוקה בחסר וכי ניתן לזהות פעילות יתר באונות הקדמיות של המוח בקרב הלוקים בהפרעה.

באשר לגורמים הסביבתיים על פי מספר גישות התנהגותיות ההפרעה מתפתחת בקרב אנשים מסוימים אשר לומדים שעל ידי שימוש בפעולות מסוימות או דפוסי מחשבה מסוימים הם יכולים להוריד תחושות חרדה ולחץ. מנגד, קיימת גישה שגרסה שמקורן של המחשבות והפעולות האובססיביות הוא בהדחקה של רגשות או הימנעות מדחפים מסוימים.

 

כיצד מטפלים הפרעה הטורדנית כפייתית

הטיפול בהפרעה הטורדנית הכפייתית מתבסס על שילוב של טיפול תרופתי וטיפול התנהגותי. מטרת הטיפול התרופתי הוא לאזן את רמות הסרוטונין במוח. כדי לעשות זאת משתמשים בתרופות אשר חוסמות ספיגה של סרוטונין (SSRI) או במקרה הצורך בתרופות מייצבות כגון ליתיום  או תרופות כגון אפקסור שמתבססות על חסימת ספיגה חוזרת של סרוטונין ונוראפינאפרון (SNRI).

את הטיפול התרופתי יש לשלב בטיפול התנהגותי קוגניטיבי המכונה גם טיפול CBT (Cognitive Behavioral Therapy). טיפול זה נעזר בטכניקה של חשיפת המטופל בצורה מבוקרת לסיטואציות הקשות לו ותרגול של שינוי אופי הפעולה והמחשבה במצבים אלו.

אם אתם סובלים מהפרעה טורדנית כפייתית או אדם שאתם מכירים מתמודד עם הפרעה זאת חשוב שתדעו הכרת ההפרעה ודרכי הטיפול בה תוכל לסייע לכם רבות. כדי להבין טוב יותר הפרעה זאת והפרעות אחרות המשיכו לקרוא על הפרעות נפשיות שכן ידע הוא כוח.

 

תרופות

אולי יעניין אותך גם