חיפוש

כיצד להימנע מרשלנות רפואית? מדריך קצר שחשוב להכיר

רובנו סומכים על המערכת הרפואית ושמים את בריאותנו תחת ידיהם של הרופאים בעיניים עצומות.

על אף זאת, לצערנו מדי יום נפגעים מטופלים רבים ממקרי רשלנות,  אשר יתכן והיו נמנעים אם לא היינו סומכים לגמרי על המערכת ונוקטים בפעולות מסוימות.

קבלו מדריך קצר שחשוב להכיר על מנת למנוע סיטואציות של רשלנות רפואית.

 

לדעת יותר ולהיות מעורבים

כאשר אנו מקבלים טיפול רפואי האחריות כולה היא של המערכת הרפואית המעניקה לנו את הטיפול בין אם מדובר בקופות החולים או בתי החולים ובין אם ברפואה פרטית. עם זאת, למרות שאיננו עוסקים ברפואה ואיננו מקצועיים, אנו יכולים להיות מעורבים יותר בטיפולים ובהחלטות לגבי מצבינו הרפואי. זכותנו לקבל את כל התשובות לגבי מצבינו, לדעת מה האופציות העומדות בפנינו, מה האפקט וההשלכות של הטיפול אותו אנו נעבור וכד'. ידע הוא כוח במיוחד כשמדובר במצב רפואי. אין מדובר בהתערבות לגבי דרכי הטיפול, אלא רק על בירור מעמיק על מנת שנדע מה מצופה מאיתנו ולמה אנו מצפים מהטיפול.

 

חייבים דעה נוספת

מטופלים הזקוקים לפרוצדורה ניתוחית או לטיפול פולשני אחר שעלול להיות לו השלכות או תופעות לוואי על המצב הרפואי, גם כשמדובר במרשמי תרופות לטיפולים כרוניים, חייבים לקבל חוות דעת נוספת מרופא או כמה רופאים אחרים העוסקים באותו התחום. אין להיות אדישים או לקבל את גזר הדין לפני שמבררים אצל מומחים נוספים, דבר שיכול למנוע טעויות בהחלטות הרפואיות.

 

לספק לרופאים את כל המידע הרפואי

כשאנו מגיעים להתייעצות לפני הטיפול הרפואי הצוות הרפואי עורך תשאול על מצבינו ואף מבקש לראות מסמכים, צילומים קודמים ואינפורמציה נוספת. על מנת שהצוות לא יפספס מידע חשוב שעלול לגרום לרשלנות רפואית, עלינו לחשוף את כל המידע הכולל את עברינו הרפואי, האלרגיות והרגישויות לתרופות וחומרים אחרים. ככל שנהיה ישרים וניתן יותר מידע, הסיכוי למנוע רשלנות רפואית טוב יותר.

 

שומעים להוראות הרופא

לאחר שבחרנו ברופא שיעניק לנו את הטיפול אנחנו חייבים להיות שם בשביל עצמינו ולשתף פעולה למענינו. הכוונה היא לשמוע להוראות הרופא. למשל, לקחת את התרופות במידה ובכמות הרצויה, לנוח בבית כפי שהתבקשנו, להשתמש באביזר רפואי כפי שנאמר לנו וכד'. במידה והמצב הרפואי אינו משתפר או שאנו לא חשים כשורה, חשוב לחזור לרופא ולקבל טיפול אחר כדי לא להסתבך עם טיפול לקוי או מזיק.

 

להיות עם היד על הדופק

אם נראה לנו שהדבר הכי קטן בטיפול או בהחלטת הרופאים או במצבינו הרפואי אינו כשורה בזמן הטיפול ולאחריו, זכותנו לבקש מידע מפורט ולקבל הסבר מעמיק ומניח את הדעת. התשובות חייבות להיות ברורות ומשביעות רצון ולתת לנו תחושה שלא מסתירים מאיתנו דבר. תשומת לב יכולה למנוע רשלנות רפואית, אך כאשר עולה חשש שהנזק נגרם עקב רשלנות רפואית יש לפנות לעורך דין בתחום כמו עו"ד דוד פייל ולקבל ייעוץ מקצועי.

 

מאזניים

אולי יעניין אותך גם