חיפוש

הצלחות היסטוריות של יהודים בחו"ל

בין אם זה בהוליווד או בצמרת הכלכלה או בטופ האקדמי – לפעמים זה מרגיש שכולם יהודים.

אולי באמת הרבה יהודים מתברגים לעמדות מפתח רבות השפעה בתחומי חיים שונים, או שאנחנו והם פשוט אוהבים לדבר על זה, להחצין את עובדת היותם יהודים, ולקחת קצת קרדיט

על ההצלחה שלהם ולהרגיש גאווה שהעם היהודי מייצר כל כך הרבה כישרונות היסטוריים.

 

אלברט איינשטיין 

היה פיזיקאי יהודי-גרמני, מגדולי המדענים בכל הזמנים. איינשטיין נחשב לגדול התאורטיקנים ושמו הפך מילה נרדפת לגאונות. הוא זכה לפרסום עולמי ברבע הראשון של המאה ה-20 בזכות תורת היחסות אותה פיתח, אשר שינתה את כל מה שהיה ידוע עד אז על מהותם של הזמן, המרחב, המסה, התנועה וכוח הכבידה וכן בזכות תרומותיו לתחומי מכניקת הקוונטים והמכניקה הסטטיסטית ולהסברת האפקט הפוטואלקטרי.

כן תמך בציונות במדינת ישראל. איינשטיין ראה בדתיות כמשהו טיפשי וכאמונה טפלה. ולמרות זאת, איינשטיין הבין שמבית אצלו בברלין האמונה בתחום של אנטישמיות הינה בעלייה, היא הייתה כמו מחלה מדבקת והתחילה להיות מאוד אלימה. והיהודים המזרח אירופאים אשר היו בברלין נהפכו למטרה הברורה להתעללויות הגרועות ביותר. ומזה איינשטיין היה מודאג. הוא לא סבל את זה בשקט.

 

זיגמונד פרויד 

הרופא והפסיכולוג היהודי החשוב זיגמוּנד פרויד היה נוירולוג וחוקר בתחום הפסיכולוגיה. פרויד היה אחד ההוגים החשובים ביותר בתחום תורת האישיות ואחד המדענים הבולטים והמשפיעים במאה העשרים. הוא אבי תורת הפסיכואנליזה, שעסקה במבנה האישיות הכולל של האדם, על התפתחותה, פגמיה ודרכי הריפוי שלה.

 

מארק צוקרברג 

בעלים ומנכ"ל פייסבוק. למעלה מעשור עבר מאז שמארק צוקרברג הפך את התוכנה הקטנה שלו לדבר שישנה את העולם והאנושות לעד, היום הוא שייך למועדון מצומצם ביותר של אנשים שיש להם יותר מיליארדים משנות חיים. באוגוסט 2020, קואליציה של כ־130 ארגונים יהודיים ופרו־ישראליים מרחבי העולם פנו למנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג, במסגרת מאמצי האכיפה של הקואליציה אל מול שיח השנאה הגואה ברשת.

 

סטיבן ספילברג

במאי ומפיק. גאון הקולנוע לא רק רשום על הצלחות קופתיות אדירות, זכה בשני פרסי אוסקר ("להציל את טוראי ראיין", "רשימת שינדלר"), ביים מעל ל-50 סרטים והפיק מעל ל-150 סרטים וסדרות: הוא גם יהודי חם שלא מתבייש להכניס את היהדות שלו ליצירות שהוא מוציא תחת ידיו.

 

לסיכום

העובדה שיש מספר כה גבוה של יהודים מצליחים, בתחומים שונים ואף מנוגדים לכאורה, כגון מדע ותרבות – אי אפשר לתלות את ההצלחה באינטליגנציה תורשתית בלבד, והוא פנה לחפש אחר מיומנויות משותפות בתרבות היהודית לכלל הדורות, היבשות ותחומי ההצלחה.

מקטעים חשובים בהיסטוריה היהודית כמו: תקופת האבות, יציאת מצרים, דוד ושלמה, חורבן בית ראשון ושני, התפתחות הספרות היהודית, ועד להצלחות הפנומנליות של יהודים במאה ה-19 וה-20. נראית צורת המחשבה היהודית, ובעיקר היכולת הסיפורית היא זו שהכשירה את היהודים להצליח בעת החדשה.

 

לחיצת יד

אולי יעניין אותך גם