חיפוש

כך תדעי איך להגן על תינוקך בשנה הראשונה לחייו

מזל טוב, יש לך תינוק!

אחרי 9 חודשים תינוקך היה מוגן בגופך, הגיע הזמן שלו לצאת לעולם. כדי להמשיך ולהגן עליו, בשנה הראשונה לחייו ניתנים לו מספר חיסונים – באמצעותם נוצר זיכרון מלא במערכת החיסון שלו נגד אותן מחלות מדבקות.

 

מהו חיסון?

חיסונים הם מעין הגנה ראשונה של הגוף נגד נגיפים ובלימת התפשטותם בגופנו ולרוב בעלי השפעה ארוכת טווח. לאחר קבלת החיסון, המערכת החיסונית בגופנו לומדת להכיר את אותו הנגיף ולייצר נוגדנים על מנת לסלקו. מערכת החיסון למעשה זוכרת את הנגיף ובחשיפה הבאה אליו היא תתקוף אותו באופן מיידי כך, שגופנו לא יסבול ממחלה.

 

אלו חיסונים מקבל תינוק בשנה הראשונה לחייו?

בישראל, יש לוח חיסונים הנקבע ע"י משרד הבריאות תוך התבססות על המלצות 'ארגון הבריאות העולמי'. שלל תוספים וחיסונים לתינוק בשנה הראשונה לחייו נבדקו ונמצאו בטוחים עבורם. במהלך השנה הראשונה לחייו, תינוק מקבל כ – 5 חיסונים שחלקם ניתנים במספר מנות לאורך השנה.

 

אלו החיסונים ומועדי קבלתם

חיסון הפטיטיס B (דלקת כבד נגיפית) –

חיסון הניתן בשלוש מנות: מיד לאחר הלידה, גיל חודש וגיל חצי שנה. ניתן במועדים חופפים ללידה כדי למנוע הדבקה במידה ואם התינוק נשאית של המחלה. מקום קבלת החיסון הוא ירך התינוק ולא נצפו תופעות לוואי משמעותיות, מעבר לכאב חולף באזור ההזרקה.

 

החיסון המחומש (טטנוס, שעלת, פוליו, אסכרה ודלקת קרום המוח) –

חיסון הניתן בארבע מנות: גיל חודשיים, גיל ארבעה חודשים, גיל חצי שנה וגיל שנה. תופעות הלוואי הן נדירות והכי נפוצה היא כאב במקום ההזרקה.

 

חיסון 'פרבנר'

חיסון הניתן בשלוש מנות: גיל חודשיים, גיל ארבעה חודשים וגיל שנה. מגן מפני חיידק ה – 'פנוימוקוק' הגורם לדלקת אוזניים, דלקת ריאות ודלקת קרום המוח. תופעות הלוואי לחיסון זה, הן זמניות ושכיחות כמו: נפיחות וכאב בנקודת ההזרקה ומעט חום.

 

חיסון ה'רוטה'

חיסון הניתן לרוב בשלוש מנות: גיל חודשיים, גיל ארבעה חודשיים וגיל חצי שנה. חלוקת מנות החיסון תלויות בתרכובת החיסון הקיים בטיפת החלב שלכם. החיסון חדש יחסית בישראל ויעילותו מסתמכת על הפחתת מקרים קשים של וירוס ה'רוטה'. תופעות הלוואי של החיסון נפוצות וזמניות וכוללות בעיקר רגישות קלה בבטן ויציאות רכות לאחר קבלתו.

 

חיסון ה MMR

-V(חצבת, אדמת, אבעבועות רוח וחזרת) – חיסון הניתן בשתי מנות: בגיל שנה ובגיל 6 (כיתה א'). מגן מפני מחלות נפוצות ומדבקות במיוחד בקרב ילדים וניתן בזריקה. יעילות החיסון גדולה, מכיוון שהוא הצליח לצמצם אופן משמעותי את הימצאות מחלות אלו בישראל. תופעות הלוואי של החיסון לא קבועות ויכולות להופיע גם לאחר זמן מה מקבלתו: נפיחות וכאב באזור ההזרקה, חום ופריחה.

קבלת חיסון יכולה להיות מפחידה ומלחיצה לתינוקות ומבוגרים כאחד אך, חשוב שתזכרי כי חיסונים אלו נועדו להגן על תינוקך מפני מחלות מידבקות וקשות הרבה יותר מהחיסון או תופעות הלוואי שלו. כדאי שתדעי שכל החיסונים הכתובים במאמר זה, ניתנים ללא תשלום בטיפת חלב ולאחר מכן, בשירותי הבריאות לתלמיד. ישנם חיסונים הניתנים במספר מנות לאורך השנה וחשוב מאוד להשלים את כולן, על מנת ליצור זיכרון מלא של מערכת החיסון של תינוקך.

 

מזרק וקפסולות

אולי יעניין אותך גם